Afskrift
af :
Elsemarie
Thomsens "En historie om Herslev Skole - børn og lærere".
Der var
engang ...
Der
var engang, hvor skole, lærer og skolegang ikke var en selvfølge i
Danmark.
Ubegribeligt i vor tid med undervisningspligt, og hvor
skolevæsenet har fat i hvert eneste barn.
I 1500- og
1600-tallet blev næsten udelukkende adelens og de lærdes børn
undervist. Man anså det ikke for nyttigt at oplyse almuens
børn.
Læreren var dengang ofte en meget ung mand fra en
nærliggende latinskole. Han boede på godset og forestod den
fornødne undervisning i læsning, skrivning og undertiden nogen
regning. Læsning af Bibelen og Luthers Katekismus ansås for den
vigtigste del af undervisningen.
Saliggørende
kundskab
Omkring
år 1700 trængte imidlertid nye strømninger ind over landet. Det
var pietismen, og dens tilhængere ønskede at vække det enkelte
menneske til et bevidst kristent liv.
I den forbindelse
interesserede de sig for undervisning og opdragelse af børn og unge.
Ved sytematisk skolegang skulle børnene bibringes "den rette
saliggørende kundskab". Det mål kunne ikke nåes, medmindre
børnene kunne læse, og det kunne de ikke.
Grundlaget for
børneundervisning var lagt.
Fattigloven af 1708 stillede
krav om, at der blev oprettet skoler i alle landets sogne. Det krav
fik ikke den stor praktiske betydning, men en del godsejere oprettede
dog skoler på deres godser til almenuens børn.
I
1721-1727 byggede Frederik den Fjerde 240 rytterskoler på
ryttergodserne rundt om i landet.
En seminarieuddannelse
fandtes ikke i Danmark på den tid. Det første seminarium i
København blev oprettet i 1790. I Tyskland indviedes det første
lærerseminarium i 1696.
Skomager
om sommeren ...
Inden
da blev undervisningen varetaget af studenter eller latinskoledrenge.
I landsognene forestod en håndværker eller en bonde lige så ofte
undervisningen. "Skomager om sommeren - skolelærer om vinteren
og lige god til begge dele", som Blicher skriver. Han skulle
blot have "det rette kristne sind".
Nogle steder
var det degnen, der foruden sine kirketjenester tog sig af børnenes
undervisning, men ofte følte han sig højt hævet over at skulle
beskæftige sig med almuens børn.
Karakteren af
undervisningen må dengang have været stærkt varierende fra sogn
til sogn. Den afhang af sognepræstens, degnens og befolkningens
interesse for børnenes skolegang.
I nogle sogne må der
have levet indsjæle, der har kæmpet de uvidende bøens sag, men
lette vilkår har de næppe haft.
Nogle børn har kun fået
undervisning i bibelhistorie om søndagen efter kirketid, mens andre
børn fik lært at læse og skrive en smule.
Om børnene
fik lov til at gå i skole, afhang også meget af forældrenes
afhængighed af børnenes arbejdskraft og forståelse for
nødvendigheden af boglige kundskaber.
Mange børn var ude
at tjene fremmede steder allerede i 6 års alderen "for at
erholde føden og stundom lidt til klæder til hjælp for vinteren".
Afstande og vejrlig kunne også forhindre børnene i at komme i
skole.
Undervisningspligt.
I
1736 begyndte den egentlige konfirmationsundervisning, som
sognepræsten stod for. På dette tidspunkt i 14 års alderen
stiftede mange landsbybørn for første gang bekendtskab med boglig
indlæring.
Næsten samtidig i 1739 blev der indført
undervisningspligt, og Christian den Sjette udstedte en forordning om
skolen på landet.
Det har naturligvis taget sin tid inden
forordningen vandt genklang i hele landet, men oplysningstiden er
begyndt.
Løbedegn
og skolemester
Hvordan
mon skolen har været i Herslev sogn i 1600-1700 årene?
Har der
overhovet været en skole?
Hvor har den ligget, og hvem har
undervist?
Der findes ikke så mange beretninger om netop
dette sogns skolehistorie. Jeg har dog fundet en smule og tillader
mig samtidig at bruge fantasien og benytte kilder fra andre
landsbysamfund i landet.
Indtil 1685 blev undervisningen i
Herslev Sogn besørget af løbedegne. Det vil sige latinskoledrenge
fra Roskilde, der "løb" herud for at læse lidt med
børnene.
Til at begynde
med var der kun undervisning om søndagen efter kirketid. Hvor
undervisningen er foregået ved man ikke, måske i præstegården
eller på en af gårdene.
I 1676 allerede omtales i
Herslev Sogns kirkebog en Peder Skolemester. Sandsynligvis er det
Peter Andersen Ringsted 1646-1727, der menes. Han er den første degn
og skoleholder i Herslev, vi kender til.
Hvor degnen har
boet, og hvor han har undervist børnene, ved vi ikke nøjagtigt. Det
første kort, hvor degnegården og degnelodden (matrikelnr. 2) er
indtegnet er fra 1784, som er væsentligt senere end Peder
Skolemesters tid. Derfor kan hans gård godt have ligget på dette
sted tidligere, altså omtrent der, hvor den nuværende skolebygning
er placeret midt i landsbyen.
Gården har antagelig været
en tolænget gård med kalket bindingsværk og stråtag, som var
almindelig byggeskik her på Sjælland.
Gårdens ene længe
har været beboelse og skolestue, den anden længe var stald og
lade.
Degnens
lod
Degnens
indtjening var ringe, og en del af lønnen var det, hans degnelod
kunne indbringe.
Kort med degnens
lod
Jorden var et par strimler fra degnegården og ud
mod fjorden. Den var på 4 tdr. land med hartkorn og 2 tdr. land uden
hartkorn. Hartkorn er en betegnelse for jordens bonitet.
Alle
degne i tidens løb har nok ikke været lige gode landmænd, så
udbyttet af jorden og husdyrbruget, kan man tænke sig, har været
stærkt svingende.
Han skulle jo også først og fremmest
være kirkens og sognepræstens tjener og tage sig af børnene, der
skulle lære lidt bibelhistorie.
I gamle beretninger om
degnens liv har jeg læst om deres fattigdom og om deres status som
mellemled mellem præsten og landsbyboerne. Degnen kunne som
halvstuderet bruges til brevskrivning, til læsning af breve og
dokumenter, til mægling i tvister og meget andet, som befolk ningen
ikke ville gå til præsten med.
Når der i kirken blev
ydet til præsten, faldt der også lidt af til degnen, så
mundheldet: "Når det regner på præsten, drypper det på
degnen", har haft sin rigtighed.
Det var af stor
betydning, at degnen havde en dygtig kone "degnemadammen"
til at være med i bedriften.
Peder Skolemesters første
kone døde ung - måske i barselsseng, som var meget almindeligt i de
dage - og han giftede sig omgående igen. Da også hans anden kone
døde tidligt, giftede han sig omgående tredie gang. Denne
degnemadamme overlever ham, og hun gifter sig med den efterfølgende
degn.
Et ganske almindeligt og yderst praktisk
mønster.
Der findes en fortegnelse over degnene i
Herslev-Gevninge Sogne. Det vides ikke hvor meget skole de holdt. De
fleste af dem var studenter og har måske startet deres karriere som
løbedegne, inden de fik et embede her som degn.
Efter
Peder Skolemester følger:
Andreas
Thomasse Scott, degn fra 1727-1730
født 1697
død 1730
Laurs Jensen Bredall, degn
fra 1730.1739
født 1708 død 1739
Niels Mathiesen Seerup, degn fra 1739-1744
født 1697 død 1744
Søren
Klarscgou, degn fra 1744-1762
født 1701 død
1762
Svend Wulff, degn fra 1762-1767
født 1725 død 1789
Peder
Boserup, degn fra 1767-1810
født 1740 død
1825
Den 14. juli 1738 skriver sognepræst Casper Bruun i
sin Liber Daticus (dagbog) for Herslev-Gevninge pastoret bl.a.
"I
alt i sognet er 33 gårdmænd og 27 husmænd. Ordentlige skolehuse er
ikke i nogle af disse sogne, men om der var nogen skole, ville
bønderne given holde deres børn i skole."
I 1755
skriver samme sognepræst i dagbogen:
"Konfirmationen
bør blive et opus operantum som sker på mange måder, men
især når præsten giver de unge alle eller nogle forud tilkende de
spørgsmål eller de stykker, de skal svare til. Det er hændt, at
der er svaret: "Far! Det var ikke det stykke jeg skulle
have."
De unge skal svare frit, højt og rent. Degnen
må vægre sig ved at gå til præsten til hånde ved de unges
præparation til konfirmation. De skal holde sig til deres
børneskole."
Skoen
på landet
I
tiden mellem 1738 og 1755 må der givet være sket noget med hensyn
til børnenes skolegang, siden han skriver, at "degnen skal
holde sig til sin børneskole".
De todegne, der var
ansat i den tid, Niels Mathiesen Seerup og Søren Klarschou var begge
studenter og havde været ansat som skoleholdere andetsteds inden de
fik embede her i sognet.
Samtidig, som tidligere nævnt,
udsendte Kong Christian den Sjette en forordning om
undervisningspligt og m skolen på landet. Kongen anså det for "en
af de største velgerninge", at han indrettede skoler overalt i
landet for at "troens grund og salighedens vej" kunne læres
af alle børn, også de fattigste.
Med denne
forordning i hånd har provst og præst og sikkert også sognets
beboere forlangt, at børnene skulle have en mere regelmæssig
skolegang.
Der skulle kun være undervisning i tiden fra
at kreaturerne blev bundet ind for vinteren til at såsæden skulle i
jorden om foråret. Børnene skulle foruden at gå i skole et par
dage om ugen, arbejde hjemme eller i deres plads både de ledige dage
og før og efter skolegangen. Det var ikke mærkeligt, hvis en dreng
eller en pige tog sig en lille lur i den kakkelovnsopvarmede,
beklumrede skolestue på
degnens gamle gård, hvor stanken af vådt tøj, snavs og fedtemadder
har bredt sig søvndyssende.
Det er jo heller ikke
sikkert, at degnen eller skoleholderen har været særlig morsom at
høre på, og den udenadslæren af Bibelhistorierne, at Luthers
Katekismus og salmerne har været frygtelig kedelig for børn, der
levede deres liv i naturen og med dyr omkring sig. Det har været
mere vigtigt for dem at finde en lærkerede og fodre køerne end at
sidde tæt sammen og stille i lanf tid ad gangen, selvom nogle af dem
også har hungret after viden.
Skolelov
I
1789 blev nedsat "Kommissionen til de danske skolers bedre
indretning". Den blev kaldt "den lange skolekommission",
fordi den virkede i 25 år mad skiftende medlemmer.
De
mest kendte er brødrene Ludvig og Christian Reventlow, der foruden
at virke for den nye skolelov ogs oprettede lærerseminarer, afløste
hoveriet, udskiftede jordene etc. etc.
På kommissionens
opfordring udsendte kong Frederik den Sjette en "anordning af
29. juli 1814 for almueskolevæsenet på landet i Danmark". Den
var et omfattende dokument, hvor der indtil mindste detalje
redegjordes for, hvordan skolerne på landet skulle fungere.
Det
vil føre for vidt at referere den store skolelovs indhold. Den
handler om alt fra valg og nedsættelse af skolekommission,
amtsskoledirektion, præsters og provsters indflydelse til meget
detaljerede afsnit om klasseinddeling, timetal, sygdom, sundhed og
disciplin.
Til forskel fra vore dages skolelov tages der i
1814 udstrakt hensyn til at børnene bruges som arbejdskraft i
landbruget.
Der kommer helt faste
regler for, hvornår forældrene eller husbonden må holde børnene
hjemme fra skole, for at de kan arbejde.
Undervisningen er
højst tre dage om ugen. Om vinteren fra kl. 9-12 og fra kl. 13-15.
Om sommeren skal der undervises fra kl. 8-12 og fra kl. 13-16. I hele
høsttiden, såtiden og kartoffel- og roetiden er der ingen
skole.
Selvom der i denne lov er taget udstrakt hensyn til
børnenes nødvendighed i det praktiske liv på landet, har den været
idealistisk og revolutionerende på den tid, fordi loven også i høj
grad ser på børnenes tarv.
Aldrig før har man så
konsekvent søgt at oplyse og opdrage børnene i
landsognene.
Ærlighed
og alvor
Hvis
loven er blevet læst og efterhånden fået udbredelse i selv de
fjerneste sogne, må det have betydet en sand omvæltning for almuens
børn.
Man kan roligt påstå, at lov af 1814 har dannet
grundlag for skolevæsenet langt op i det tyvende århundrede.
I
et bilag til skoleloven, som er en instruktion til læreren i
almueskolerne, står der blandt meget andet interessant at læse:
§2
Han (læreren) bør stedse foregaa Ungdommen med Exempel af et
christeligt og sædeligt levned; samt ved beskeden Opførsel, lærerig
Omgang og nyttig Vejledning, søge at forskaffe sig den Agtelse, som
ene kan give Undervisningen den sande Virksomhed og Kraft.
§3
I sit Forhold mod Børnene bør han forene Kjerlighed med
Alvorlighed, og vide at rette sig efter Børnenes Fatteevne og
Gemytsstemning, samt vogte sig for at afskrække dem ved ublid
Behandling; dog uden af forglemme sin Værdighed og Anseelse dom
Lærer.
§4 Reenlighed er en nødvendig Egenskab hos
velopdragne og dannede Mennesker, den er også vigtig med Hensyn til
Helbredens Vedligeholdelse. Skolelæreren bør derfor omhyggeligen
paasee, at Børnene holdes reenlige.
Erfares det Modsatte, og
det kan skjønnes, at det er Barnets egen Skyld, skal han advare
dette; og, naar saadant intet frygter, gjøre Barnet opmærksommere
på sig selv, ved at afsondre det fra de øvrigt Børn og anvise det
en særdeles Plads i Skolen; hvorhos Forældrene, Værgen eller
Huusbonden bør gives Underretning derom.
Befindes det, at
Skylden har været hos forældrene, Værgen eller Huusbonden, da
søger han at formaa disse til en bedre Omsorg for deres Barn eller
Tyende; men dersom de vise sig forsømmelige, anmelder han det for
Sognets Skolekommission til sammes videre Beslutning. Etc.
etc.
Omsorg for børnene - javist - omend noget håndfast.
Men dog en omsorg, som efter al sandsynlighed har været særdeles
nødvendig at forlange af læreren i mange detaljer.
Skolen
i Herslev
Her
i sognet var Peder Boserup degn fra 1767-1810. Han var født i 1740.
I 1810 blev han afskediger fra sit embede, fordi det gamle
degneembede på den tid blev nedlagt i landsognene. Så delte man
hvervet ud på to personer, en kirkesanger og en lærer. Her røgtede
samme person begge hverv. Den bestemmelse hænger sammen med
oprettelsen af lærerseminarier og med undervisningspligten.
Jens
Ryberg, der var den første seminarieuddannede lærer her ,
dimitterede fra JONSTRUP Seminarium i 1810.
Jens Ryberg
giftede sig i 1810 med sin forgænger Peter Boserups datter.
Den
gamle degnegård har på dette tidspunkt været i en elendig
forfatning, for i 1817 kan man bl.a. læse i en regnskabsprotokol fra
Lindholm Gods, at der det år ingen mulkterindtægt (penge som
sognets beboere betalte for dere sønners og tyendes forsømmelser i
skolen) var, fordi der ingen ordentlig skolegang fandt sted. Den nye
skole blev først færdig i november og den gamle skole var helt
ubrugelig.
Fra samme regnskabsprotokol kan man læse om
forskellige udgifter i forbindelse med inventarkøb og renovation af
skolen og den gamle degnebolig. Man kan så formode, at unge lærer
Ryborg med sin kone i 1817 er flyttet ind i en ombygget og renoveret
gård.
Den har stadig været i to længer, hvidkalket og
med stråtag. (Jævnfør regnskabet). Den ene længe har stadig
indeholdt både skole og beboelse, den anden var stald og lo. Jeg kan
tænke mig, at den gamle hvide bygning, der ligger ud mod vejen
oprindelig har været lærerens stald ombygget gennem årene.
Når
jeg går deroppe, hvor den nuværende skolebygning ligger og ser ned
på den gamle hvidkalkede staldlænge, kan jeg godt fornemme, hvordan
den har set ud med træer, gårdsplads og have og med børn, der
leger to mand frem for en enke!
Ængstende
næringssorger
Lærerens
løn var stadig lav. I 851 fik en lærer inklusive kirkesangerløn
245 Rigsdaler. Han var stadig meget afhængig af udbyttet af sin jord
- den gamle degnelod - og af sine husdyr. Det var godt at være
vellidt i sognet, så faldt der især til højtider naturalier af yil
læreren. Der var også helt faste bestemmelser om levering af
brændsel til lærerens bolig.
Lærerembedet og boligen i
Herslev har dog været bedre end embedet i Gevninge.
Det kan man
læse i Andreas Smiths, lærer i Herslev fra 1841.1877, ansøgning om
ansættelse i Herslev. Han er født i 1806 i København og ligesom
sin forgænger dimitteret fra Jonstrup Seminarium. Den 34-årige
lærer, der er gift med en provstedatter og med en flok børn, kan
ikke få sit udkomme som lærer i Gevninge.
Andreas
Smiths ansøgning
----
Skolelærerløn incl.
kirkesangerløn i 1851: 245 Rdl.
Typiske
udgifter:
1808-09
Bogbinder Haase i oskilde for 2
protokoller 4-3-0
4 spande hvidtekalk
4-0-0
2 nye vinduer
2-2-0
Boghandler Hartier
for læse- og lærebøger 36-5-8
1 flaske
blæk
0-4-2
8 stk
blækglas
2-0-0
1 ???
skrivepapir
7-0-0
regnetavler og
grifler 5-4-2
Linialer
mm.
2-5-4
1½ bog
trækpapir
0-1-8
14 stk tavler og grifler 8-1-14
Bogbinder
Lindahl for 2 protokoller 3-0-0
1½
tykt Christiania 12 fades bord 15-0-0
Bogbinder
Lindahl for 1 protokol til skolejournal
8-0-0
Skolens
kalkning 2-2-9
1811
Bl.a.
Tømmermand
Andersen for skoleborde og bænke
20-1-4
1812
Bl.a.
Reparation med tækning og
kalkning
20-0-0
1816
bl.a reparation på degneboligen og
skolen:
Glarmester Olsen i Roskilde for 4 nye vinduer
24-0
Snedker Krog i Roskilde for vinduesrammer mm.
28-48
Købmand Schreyber i Roskilde for
tækkegarn 6-48
Købmand Borch og
Kornerup for mursten 30-16
Murermester Løve
i Roskilde for murerarbejde 12-0
For tækkegarn og
tækkekæppe 12-0
200
søm 2-32
Brædder
og lægter mm. 41-80
Tømmermand Anders Jensen
i Herslev for tømmerarbejde,
Tækning og
bødning
5-0
Arbejdet fortsattes i 1817 og androg ca. 55 Rdl
Fra
1816 betalte man bidrag til skolelærerhjælpekassen 1-3
Rdl
----
Jeg synes, at ansøgningen om forflyttelse
er interessant, dels på grund af indholdet, men også fordi den
overhovedet findes som håndskrift. Den er skrevet med gotisk skrift,
og jeg gengiver den originale ansøgning og min tydning af
den:
Undertegnede
ansøger herved underdanigst om at måtte blive forflyttet til
Førstelærer og Kirkesanger i Herslev, hvilket Embede ved Jens
Rybergs Død nu er blevet ledigt.
Som Grunde til min Ansøgning
vover jeg at anføre, at jeg dimitteret fra Jonstrup Seminarium i 13
år har været Skolelærer og Kirkesanger i Gjevninge, hvor jeg under
saare trange Kaar, har bestræbt mig for troligen at opfylde mit
Embedes Pligter, og at jeg deri ikke har været uheldig med, haaber
jeg, mine Foresatte: - - - Pastor Krag og Domprovst Ritter Bangs
vedlagte Attester bevidner.-
Ønsket om at forbedre mine Kaar
saa jeg uden ængstende Næringssorger kan see mig i stand til at
sørge for mine Børns Opdragelse, har bevæget mig til indgive denne
min underdanigste Ansøgning, som jeg vover at haab, må blive taget
i gunstig Betragtning.
Underdanigst
A.
Smith
Gjevninge den 1.ste Januar 1841.-
Andreas
Smith får embedet i 1841 og flytter med sin familie ind i den
stråtægte degnebolig.
Hveranden
dag i al slags vejr
Der
har han så undervist sognets børn hveranden dag. De små børn de
tre dage om ugen, de store børn de andre tre.
Børnene
har travet i al slags vejr til skole i deres træsko, og om vinteren
i tungt uldent tøj, der blev meget vådt, når det regnede. Der har
været langt fra Bognæs, Kattinge og Trællerup i mørke
vintermorgener i øsregn eller snefog. Man må håbe, der har været
en god kakkelovn i Andreas Smiths skolestue. Varmen har fået
snotnæserne til at løbe og givet prikken i kolde fingre og tæer.
Sommerdage har det været mere idyllisk, der var jo ingen hurtig
trafik på vejene dengang.
I 1843 får Andreas Smith en
søn Viggo Thorvald Smith. Han er født i Herslev Skole. Sønnen
uddanner sig ligesom sin far til lærer og kommer hjem som
hjælpelærer i 1870.
Enten har der været mange børn i
skolen på den tid, eller også har Andreas Smith været svagelig.
Syv år senere tager Andreas Smith sin afsked 71 år gammel og
flytter til Sct. Jørgensbjerg, hvor han dør som en gammel mand i
1890.
Han ligger begravet på Herslev Kirkegård. en smuk
tanke at komme tilbage til det sted han har virket i så mange
år.
Viggo Thorvald Smith bliver
kaldet som lærer i Herslev i 1877.
Skolen
som vi kender
Allerede
i 1883 blev den skole, vi i dag kender som det nedlagte plejehjem,
bygget. Den er ikke bygget ovenpå det nedrevne stuehus i
bindingsværk men lidt mere mod vest.
Nu skulle der bygges
moderne og solidt, så man opførte en stor, bastant og ganske smuk
bygning i røde mursten, men med skiferrag og mange fag vinduer.
I
den sydlige ende af huset blev senere en forstue med indgang fra
østfacaden og et værelse bygget til i forbindelse med skolestuen.
Oprindeligt gik børnene direkte ind i skolestuen antagelig fra en
dør i den sydvandte gavl.
Flot har den nye bygning taget
sig ud, højt beliggende med de små, gamle huse rundet om og med
præstegården som nærmeste nabo.
Skolestuen var placeret
i den sydlige del af huset, den var kvadratisk og med tre fag vinduer
både mod øst og vest. Det har været et stort, lyst rum om vinteren
opvarmet at en stor jernovn, der var anbragt ved indgangsdøren. Her
var lagt bræddegulv ligesom i lærerens bolig.
Lærer
Viggo Thorvald Smith, hans kone og børn har nu fået et fint, nyt
hus at bo i med mange værelser. Om loftsværelset har været bygget
med det samme, ved jeg ikke. Arkitekttegningen, den eneste der
findes, stammer fra 1942 lige inden skolen bliver ombygget til
plejehjem.
Tegning af skolen
udefra
Tegning af det indre af
skolen
Her er køkken måske med indendørs vandpumpe
og brændekomfur og med den luksus, at vaskerummet er i forbindelse
med køkkenet. Badeværelse var ikke opfundet på det tidspunkt. Man
vaskede sig i køkken og vaskerum, og lokummer til lærerfamilie og
skolebørn lå i den gamle staldbygning, som endnu ligger
der.
Skolebørnene vaskede deres snavsede hænder ved en
pumpe i gården.
Desværre kan jeg idag ikke spørge
hverken lærerfamilien eller skolebørnene, hvor stor en forandring
den nye bygning
har været for dem.
Jeg kan forestille mig, at de 25-30
børn, der skiftevis hveranden dag, de har gået i skole, har fået
betydelig mere plads, selvom der kun var een skolestue. Gymnastiksal
og faglokaler var stadig et ukendt fænomen i landsbyskolen.
Gymnastik, hvis læreren syntes det var på sin plads, gjorde børnene
udendørs. Det var ikke en væsentlig del af undervisningen.
Strengt
og alvorligt
På
et fotografi fra omkring 1900-1906 kan man se
58 dybt alvorlige børn fra 7-14 år med deres strengt udseende lærer
Smith. Børnene ser ud til at være pyntede i dagens anledning. Ingen
af pigerne har forklæde på, som de har på billedet fra 1896, og
flere af dem har fine hvide kraver og brocher på. De store drenge
har jakkesæt med hvid skjorte, sløjfe eller slips, og flere af de
små drenge er i matrostøj. Ingen af dem smiler, der er alvor og ro
i geledderne.
Det var strengt og alvorligt at være
skolebarn omkring århundredeskiftet. Der var sikkert ikke megen tid
til tant og fjas, og jeg synes fotografiet viser børn, der tidligt
skulle være ansvarlige og voksne.
Sundhedstilstanden på
landet var omkring år 1900 blevet meget bedre end før, men der
berettes stadig om evindeligt
lange næser, hoste og udslæt af forskellig art.
Vi
siget nok, at børn lever et hårdt liv i dag, men for 100 år siden
var barnelivet hårdt på andre måder, Fattigdommen hos de jordløse,
og de der ikke var håndværkere, har været, så vi ikke begriber
den. Tænk blot på Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren.
De
børn, der fra naturens hånd var kvikke og måske ikke havde så
mange pligter hjemme, fik lært at læse, skrive og regne. De lærte
bibelhistorie og salmevers, lidt geografi og historie og var
nogenlunde velfunderede, når de gik ud af skolen det forår de blev
konfirmerede.
Børnene, der havde lidt svært ved at
indlære det boglige, og de, der f.eks. skulle malke 10 køre inden
de gik i skole, var ofte ilde faren. De blev sat nederst i klassen og
var blot trætte og dumme. Manglen på indsigt
trivedes.
Pogeskolen
Fordi
der var så mange skolesøgende børn i sognet, opførtes omkring
1905 en pogeskole, som i 1909 forandrede navn til forskole.
Der
findes ingen tegninger af forskolen længere kun fotografier. Den
blev bygget, hvor nu de beskyttede boliger ligger. Til forskolen
hørte der ingen jord og ingen stald, kun en have.
Den
blev bygget af røde mursten ligesom den store skole, men noget
mindre. I den ene ende - de tre store vinduer - var indrettet
skolestue og i den anden ende boede forskolelærerinden med sin
familie.
Her gik så de små børn i skole hveranden dag.
1. klasse for sig og 2. klasse for sig. Børnene gik 2 år i 2.
klasse, hvis de da ikke var særligt kvikke og kunne rykkes over i
den store skole efter andet skoleår.
Jeg har ikke kunnet
spore, hvem der var ansat her aller først. Men i 1908 blev den
purunge forskolelærerinde Kristiane Skovholt ansat.
Hun
var født i 1886 og dimitterede allerede i 1903 som syttenårig fra
Th. Langs Seminarium.
Krisitane Skovholt blev senere gift og fik en søn.
På
fotografiet fra 1916 ses fru Skovholt med sine seks piger og syv
drenge, den lille dreng i forreste række er fru Skovholts søn,
foran skolens dør. Hun da 30 år gammel.
Syv
års skolegang
I
1913 gik Viggo Thorvald Smith af som førstelærer 70 år gammel, og
en ny førstelærer blev ansat i den store skole. Hans navn var Hans
Nielsen, Hans Nilen kaldet. Han var født i 1882 som søn af en
lærer. Hans Nielsen dimitterede fra Ranum
Seminarium i 1903,
giftede sig med Anna, f. Kortegaard i 1908 og kom via nogle
andenlæreransættelser til Herslev Skole som førstelærer i juni
1913.
Nu skulle de halvstore skolebørn pludselig have en
ung 31-årig lærer i stedet for den 70-årige lærer Smith.
Et
skolebillede fra 1914 viser igen alvorlige
børn, her er 20 børn, og deres strengt udseende unge lærer.
Dengang har alle pigerne forklæder på og ser mere hverdagsagtige ud
i tøjet. Det er tilsyneladende ikke på en festdag, billedet er
taget, men på en ganske almindelig skoledag, hvor de alle alligevel
af en eller anden grund er samlet.
For i den store skole
var man også inddelt i to hold, der gik i skole hveranden dag. Man
gik 2 år i tredje klasse og 2 år i fjerde klasse. Det blev med
forskolens 3 år til
7 års skolegang ialt.
Det var meget få børn fra
landsbyskolen, der kom i realskole eller på gymnasium i
Roskilde.
Lærer Hans Nielsen var en streng lærer, der
ikke havde megen indføling med børnene.
Han og hans kone
fik aldrig børn selv.
Skolegang
i 1920'erne
Det
er så heldigt, at der stadig bor mennesker i Herslev, som kan
fortælle om deres skolegang her i 1920'erne, og Karen Severin Jensen
og Else Mortensen har meget hyggeligt fortalt om, hvordan det nu var
dengang at være skolebørn.
Den 1. maj 1922 begyndte 6
drenge og 6 piger i 1. klasse hos fru Skovholt. De begyndte skolen,
det år de blev 7 år. Så blev de konfirmeret når de var 14 år og
kunne bagefter komme ud at tjene. Stadig var der meget få børn, der
kom på realskole eller gymnasium herudefra.
Skolegangen
var også stadig hveranden dag og med den samme klasseinddeling som
nævnt tidligere. De gik i skole fra kl. 8-14 om sommeren og fra kl.
8.30-14.30 om vinteren.
Børnene fra Bognæs kunne af og
til luske sig til at låne en skovhest og en vogn til den lange tur.
Det har været en mørk tur gennem skoven ved vintertide, men de var
ikke forknytte.
Fru Skovholt tog imod sine små skolebørn,
tørrede det våde tøj og støvler ved kakkelovnen og fik de
forfrosne småunger tøet op.
Fru Skovholt var en elsket
lærerinde, som tog sig af alle sine små skolebørn på en myndig og
kærlig måde.
I skolestuen sad børnene ved tomandspulte.
Vi kender dem, bord og bænk bygget sammen. Bordpladen der kunne
vippes op, og nedenunder var der et rum til skolebøger, tavle,
madpakke etc. Man klaprede så dejligt med sådan en bordplade. Karen
opnåede aldrig at få en skoletaske. Hun boede så tæt på, nede
ved gadekæret, så hendes far mente, at den bid vej kunne hun
sagtens bære sine bøger under armen. Så var det jo godt at have et
rum i skolepulten.
Drengene sad sammen i den ene række og
pigerne i den anden.
Dansk, skrivning og regning, meget
hovedregning, og bibelhistorie var de væsentlige fag, men Kristiane
Skovholt kunne spille på et lille orgel, så der blev sunget sange
og salmer, som naturligvis skulle læres udenad.
Fru
Skovholt legede også med sine børn. Det er hyggelige og dejlige
billeder, der viser rundkredslege og den ældgamle
bro bro brille på gårdspladsen foran skolen.
Årene
i forskolen ser de mennesker, jeg har talt med, tilbage på med
glæde.
Med
små fine sting
To
eftermiddage om ugen, efter de almindelige timer, holdt fru Skovholt
syskole for alle skolens piger store og små sammen. Det var ikke
frivilligt. At kunne sy og strikke hørte stadig med til de
kvindelige dyder, som pigerne måtte belemres med.
Sådan
er det vel stadig, men nu har også drengene håndarbejdsundervisning
i folkeskolen i et par år. Dengang fik drengene fri, mens pigerne
svedte over engelsk broderi på lærredsunderbukser og chemiser. Alt
skulle sys i hånden med fine sting. Det var sjældent noget af det
kom til at passe, for fru Skovholt klippede til hele flokken i een
størrelse, hvad enten man var en lille spirrevip eller stor og
tyk.
De "gamle piger", jeg har talt med, holdt
ikke meget af den syskole og kan endnu sidde og fæle harme og
misundelse over uretfærdighederne i, at drengene fik fri. Nogle af
drengene har såmænd haft pligter derhjemme i mark og stald og har
ikke haft megen tid til leg.
Nok har det været en lidt
trist og uinspirerende skolegang set med nutidens øjne. Disciplinen
især i den store skole hos Hans Nielsen var benhård, og der var
ikke megen plads til skæg og ballade og rum for børnenes fantasi og
initiativ.
Lyspunkter
Der
var dog lyspunkter. En gang om året var børnene på skoleudflugt.
På billedet fra 1926 kan man se, at
udflugten gik til Københavns Zoologiske Have. Andre gange gik turen
til Hillerød, Kronborg og andre opnåelige mål for en éndags
tur.
Lærer Hans Nielsen, hans kone og fru Skovholt drog
afsted med ca. 35 skolebørn.
For at kunne komme ind til
toget i Roskilde, måtte velvillige forældre spænde heste for vogne
og køre hele flokken afsted. Det var højdepunkter og lyspunkter i
en tid, hvor man ikke så let kunne komme herfra byen
og udbuddet af fornøjelser ikke kom væltende ind i skole og
hjem.
4. juledag pyntede skolekommissionen et juletræ i
den store skole, og børnene var til juletræsfest uden deres
forældre. Børnene gik rundt om juletræet, fru Nielsen spillede og
der blev sunget salmer og sange.
Det var ikke heldigt, når
børnene grinende sang "Den er Fandeme ny og god" i verset
om Henrik i den gamle sang. Ret uskyldigt, men Hans Nielsen syntes
ikke om det, mildt sagt. Heldigvis har børnene dog vovet at leve
lidt sjov. Fru Nielsen havde bagt æbleskiver til alle børnene. Det
var en dejlig fest.
Karen Severin Jensen har fortalt mig,
at hende far Niels Christensen hvade forpagtet degne- og skolejorden
Han havde svinestald i den gamle bindingsværkslænge oppe ved
skolen, hvor der også stadig var lokummer i den ene ende. Niels
Christensen skulle også levere mælk hver dag til førstelæreren,
så det tog Karen med i en spand, når hun skulle i skole. Bøgerne i
den ene hånd og spanden i den anden. Det har været med i
forpagtningsaftalen og et levn fra tidligere tiders mere udbredte
naturalieøkonomi.
Overhøring
Ved
skoleårets slutning sidst i april og inden konfirmationen var der
hvert år overhøring af samtlige skolebørn. Provsten, præsten,
sognerådet og skolekommissionsmedlemmer var overvågere ved
overhøringen.
Spørgsmål i alle fag blev stukket ud, og
børnene rejste sig op og svarede den store forsamling én ad gangen.
Det var ikke rart, især ikke når ens far, der var i sognerådet,
var tilstede, fortæller Karen Severin.
Bagefter, når det
hele var overstået, dansede de i skolestuen.
Børnene var
bange for lærer Hans Nielsen. Han slog en prober næve og kunne
blive meget vred. Det gik især ud over småkårsbørn og de, der
havde svært ved at indlære. Der blev udpræget gjort forskel på
børnene, og det er der mange, der har lidt under.
Centralskoler
I
1937 vedtoges en ny skolelov, der blandt andet henstillede til
kommunerne at nedlægge de små landsbyskoler og etablere
centralskoler i eksisterende skolebygninger eller bygge nye
centralskoler. Loven trådte i kraft den 1. april 1938, og den skulle
være gennemført i hele landet inden 1948. På dette tidspunkt
regnede man ikke med at en verdenskrig skulle sætte en stopper for
meget.
Mange steder er et dalende børneantal på landet
ved helt naturligt at lukke de mindste skoler.
I 1941,
under undervisningsministeriet Jørgen Jørgensen, der boede her på
egnen, var der i Roskilde amts 28 landkommuner allerede etableret 11
centralskoler, således at 35% af børnene nu gik i nye skoler. I 5
sogne var der bygget centralskoler.
Kravene til de nye
skoler i landsognene var, at landsbybørnene skulle have de samme
betingelser for skolegang som børnene i København og de store
købstæder.
Der skulle bygge gymnastiksale med bad,
sløjdlokaler, tegnesale, skolekøkkener og andre faglokaler.
Man
skulle have eksamensmellemskole og eksamensfri mellemskole, altså
dele børnene efter 5. skoleår.
Trods stor modstand mod
den nye skolelov blev de ilde spådomme om lovens gennemførelse
gjort til skamme, og den blev trods krig og krise gennemført med
nogen forsinkelse.
Undervisningsminister Jørgen Jørgensen
udtalte i maj 1941 til pressen:
"...
trods stor utilfredshed med skolelovens praktisering yder den for
landsbyen en reform, som vi måske ikke har set magen til siden de
store landboreformers dage."
Jørgen
Jørgensen var ikke tilhænger af altfor store skoler, der øgede
børnenes afstand til skolen væsentligt. Det var ham magtpåliggende,
at landsbyskolens ånd skulle bevares i de nye centralskoler.
I
maj 1941 besøgte undervisningsministeren de nye centralskoler i
Amtet. Han var i Borup, Glim, Osted og Allerslev, hvor han så glade
børn, der arbejdede i de fine, nye faglokaler.
Tiden
skulle ikke spildes med pjank
I
maj 1937 begyndte 7 drenge o 2 piger i 1. klasse i forskolen i
Herslev hos fru Skovholt, der nu var omkring 50 år. Randi Vedel
Kristensen var en af pigerne. Man opretholdt stadig
hverandendagsskolegangen, som så til gengæld var lange dage fra kl.
8-14. Men børnene kunne gå hjem til forældre efter endt skolegang.
Randi holdt meget af fru Skovholt, som altså stadig var den
omsorgsfulde lærerinde, og som stadig med fast hånd fik lært de
små børn meget.
Efter 3 år blev børnene flyttet over i
den store skole, hvor førstelærer Hans Nielsen alene residerede.
Han terpede især hovedregning ind i børnenes hoveder, så de aldrig
sidenhen glemte det. "Jeg var bang for ham, men det er hans
skyld, at jeg er god til at regne!" siger Randi.
Ligesom
Karen Severin og Else Mortensen, der var skolebørn i 1920'erne, kan
Randi huske, at han var meget streng og manglede humoristisk sans. En
forvorpen unge skulle ikke narre ham april, så fik man et drag.
Tiden skulle ikke spildes på pjank.
Det er ærgerligt, at
jeg ikke lige kan spørge ham, hvorfor han var så vred. Han må jo
have haft sine grunde.
En
stor og god omvæltning
I
løbet af 1940 havde man så også i dette sogn fået opført en
centralskole, Trællerupskolen, der ligger omtrent midtvejs mellem
Herslev og Gevninge. Den opfylder de krav, som skoleloven af 1937
pålagde landsognene.
Børn og lærere blev flyttet med
derud. Hans Nielsen, som havde over 20 års anciennitet, blev ansat
som førstelærer og boede i den nuværende inspektørbolig. Han
fortsatte sin undervisning især i dansk og regning.
Fru
Skovholt underviste stadig i håndarbejde og i de små klasser, som
hun hidtil havde gjort. Hun og hendes familie
fik ligeledes bolig i Trællerupskolen.
Det var en stor og
god omvæltning for børnene at komme til nye lokaler og især
faglokalerne, som jo hidtil havde været et ukende fænomen.
Børnene
gik nu i skole hver dag, men til gengæld i færre timer. I tredie
klasse f.eks. var man i skole fra kl. 8-12. De fik nye lærere i de
forskellige fag, og det var en lettelse ikke at være så sammen med
de to gamle lærere, fortæller Randi Vedel
Kristensen.
Frikvartererne
blev også længere og mere organiserede end før.
Trods
det store skift fra landsbyskolen til centralskolen kunne
førstelæreren ikke helt lægge den gamle ånd fra sig. Han ville
f.eks. ikke have, at pigerne havde skibukser, der kom på mode i de
kolde krigsvintre, på i skole. De skulle ellers cykle ret langt nu i
al slags vejr. De måtte pænt tage en nederdel med i tasken, det
andet så ikke pænt ud.
Nu stod pludselig de gamle,
veltjente skolebygninger i Herslev tomme for liv. Der blev stille på
bakken midt i byen.
En
epoke var slut
Forskolen
blev købt af en gårdejer her fra Herslev, og den blev indrettet med
to lejligheder, hvor der boede folk til leje, lige til bygningen blev
revet ned i ca. 1968. På forskolens jord blev først den store
køkkenbygning og senere de beskyttede boliger bygget.
Den
store skole blev i 1942 ombygget til plejehjem for sognets gamle og
fungerede som sådan i 50 år.
Det er lidt sært, at
en tilflytter som jeg giver mig til at skrive en historie om
landsbyskolen, når jeg ikke selv har gået i en landsbyskole, men i
en kæmpestor københavnsk kommuneskole.
Men jeg har boet
i Herslev i 15 år lige overfor den store røde bygning, som jo
markerer sig tydeligt blandt de gamle lave huse, så det har næsten
ikke været til at undgå at fatte interesse for bygningens
oprindelige funktion. Forskolen har jeg aldrig set, den var revet
ned, da jeg flyttede hertil i 1979.
Det har været
spændende ganske uvidenskabeligt at granske lidt i Danmarks
skolevæsens historie, at digte lidt tillige, at gå rundt deroppe
ved bygningen og forestille mig, hvordan det hele var før 1940.
Mit
håb er naturligvis, at nogen vil læse denne historie, og jeg vil
især håbe at store skoleelever vil læse den og derigennem få en
fornemmelse af, hvordan tidligere tiders skole og skolegang har været
og måske drage nogle sammenligninger.
22/11 95
Elsemarie Thomsen
Herslev i vore
dage
Litteraturhenvisninger
Dagligliv
i Danmark, bind
I-VIII
Thorkild Gravlund: Degnen,
H. Aschehoug & Co., Dansk Forlag, 1928
Knud Banning:
En landsbylærer,
G.E.C Gads Forlag, 1958
Krogs
Skolehåndbog:
Anordning for Almueskolevæsenet på landet i Danmark
Theodor
Gliemann: Geografisk
Statistik, Beskrivelse over Kjøbenhavns Amt,
1821
S. Storm: Geografisk
Statistik over Kjøbenhavns Amt,
1838
Prof. N.A. Lassen: Dansk
Skolestat
Danmarks
Amtet, 2. bind,
Københavns Amt, 1930
Liber
Daticus for Herslev Gevninge pastoret,
Landsarkivet, København
Selsø og Lindholm Godser:
Kirke-skole-legatsager,
Landsarkivet, København
Nordsjællands
Socialdemokrat,
maj 1941
Arbejderbladet,
maj 1941
Kristeligt
Dagblad, maj
1941
Aviser, billeder og kort, Lokalhistorisk Arkiv i
Osted